het verhaal

de 3 vrienden en de fles Exota

limonades met kleurtjes, bubbels, beugelfles,
feest op tafel.

In oktober 2014 vroegen wij, Ton, Stefan en Patric, ons af waar het merk Exota in de kast lag. Na 10 minuten zoeken op Google vonden we het. Daar begon ons avontuur in een frisdrankwereld die wij niet kenden.
Exota had een affaire achter de rug en een herintroductie kon dus alle kanten op gaan zonder dat we er grip op hadden. We besloten korte klappen te maken om in het voorjaar al Exota in Veghel te hebben. Doorbutsen noemen we dat. We hadden afgesproken geen grote investeringen te doen en het hoogste doel was een volle oplegger Exota maken. Er was dus geen geld en tijd voor marktonderzoek en dergelijke. In het meest extreme geval waren we uitverkocht in een week en werd het niks dan dronken we het zelf maar op. Wel wisten we dat het merk bij Nederlanders boven de 45 nog herinneringen kon oproepen over de feestelijke, zoete priklimonade met allerlei kleurtjes in een beugelfles. Dat waren de ingrediënten waar we op gingen bouwen met één voorwaarde: het moest lekker zijn.

De richting was dus vooruit, maar dat mocht onder een hoek van 179 graden zijn. We zouden wel zien waar Exota het best ontvangen werd. Al snel waren we er uit dat een kleine productie in Nederland niet meer zou lukken. Na wat omzwervingen in Europa kwamen we bij Harrods in Londen een beugelfles van Rième Boissons uit het Franse Morteau tegen. De gepassioneerde eigenaar maakt op ambachtelijke wijze, niet te zoete priklimonade, in vele kleurtjes met een mooi bruisje. In een beugelfles, die flink plopt als je hem opent. Het was gewoon lekker spul van een leuke vent. Na een korte test met acht smaken bleek dat volwassenen precies de vier andere smaken naar voren schoven dan de vier die kinderen uitkozen en de conclusie was dat we de vrachtwagen dan maar met acht smaken zouden laten vullen. Datum van levering eind februari 2015.

Limonade is natuurlijk lekker en het is leuk om Exota opnieuw in de markt te zetten, maar de consument bepaalt onze route. Dat mag duidelijk zijn. Het is wegwerpglas, het is duurder dan een doorsnee multinationalsapje, er zit suiker in, sterker nog; èchte suiker. Dat is dus allemaal heel vervelend, maar we doen het er maar mee. Heel ons etiket is opgebouwd uit onze waarheden, die we ook kunnen weerleggen, omdat de consument onze richting mag bepalen. We schrijven op het etiket bijvoorbeeld dat het verstandig is om ook eens een glas water te drinken. In Veghel noemen ze dat het ‘schuldig plezier effect’.

Op de Noordkade in Veghel wordt gebouwd aan een voedingsbodem waar kleine starters tot grote spelers met elkaar in contact komen. Tijdens een toevallige ontmoeting met Bram Voets, van Voets specialiteiten uit Schijndel werden we uitgenodigd om op zijn beurs in de oude mengvoederfabriek aldaar de introductie van Exota te doen. Via lokale pers werd dit landelijk nieuws.

Vanaf de introductie in februari zijn we brandjes aan het blussen. Met Voets uit Schijndel hebben we een gouden distributeur, maar ook Bavaria, Hanos en Multi Bier helpen ons om Exota breed weg te kunnen zetten. We weten nu wat POS-materiaal, in-out product en sku’s betekent en leren nog elke dag.

Alles kost geld, marges zijn dun als je klein bent in deze wereld, groot is interessant, maar traag als stront en marketingbudget lijkt koning. Wat wel mooi is dat onze klanten het heerlijk vinden. Oud, jong, allemaal. Niet alleen omdat het lekker is, maar ook omdat we het anders, direct en eerlijk brengen. Onze doelgroep is dus nog steeds iedereen. Het nieuwe doel is om er nu een blijvend merk van te maken. Het is een prachtige wereld.

Digitaal, met Facebook voorop, is een medium waarbij we onze passie kunnen delen met anderen. Dat doen we met de hand op de knip omdat we mee willen bewegen met de steeds grotere groep enthousiaste mensen die ons vormen. De grote retailers mogen komen praten om er van te leren, maar dat doen we niet. Er is niemand die een beugelfles limonade voor €3,90 in de supermarkt koopt, terwijl grootwarenhuizen een Chinese beugelfles voor op de kast verkopen voor meer, zonder inhoud!
Ons grootste geheim is dat de klant is vrijwel unaniem enthousiast is. Het kan dus zomaar eens gaan lukken. Verder willen we alles delen. Wat wil je weten?

– Rième Boissons en onze distributeurs zijn ook blij met ons.
– De jaarrekening komt online in uitgebreide versie.
– De smaak Mandarijn schijnt het heel goed te doen met Koningsdag en met Vodka.
– Met bijna alle consumenten kunnen we direct communiceren.
– Het wordt bijna zeker kerstpakket item nummer 1.
– Voor huis-tuin-en-keuken frisdrank vindt men ons toch duur.
– Indexerend vanaf 1973 is dat niet zo, maar de klant is de baas.
– Als de vensterbank volstaat met Exotaflessen dan moet er misschien toch iets anders komen ..
– Veghel schijnt schitterend grondwater te hebben om hier een fabriek neer te zetten
– Niemand vraagt ons om stevia of andere nepsuiker-Exota

Dat is het, maar wij zijn nog lang niet klaar. Dus voor nu, geniet ervan!